Maledivy 2012

16.02.2012 – čtvrtek - Den odletu

Odvezl jsem AdŽlku do školky a v 7:30 jsem vyrazil na cestu do Prahy přes Prostějov, kde n‡m naložit Tom‡še, Aleše a Moniku. Cestu docela zkomplikoval včerejš’ a dnešn’ rann’ sn’h, takže nev’me jestli dojedeme na letiště včas. Odlet je pl‡novaný na 15:50. Za Velkým òjezdem se počas’ zlepšilo a cesta do Prahy byla již zcela pohodov‡. DruhŽ auto z Ostravy n‡s poslŽze dohnalo a společně jsme odložili auta na parkovišti asi 3km od letiště.

Odbaven’ na letišti docela šlo, až na drobnŽ komplikace s v‡hou př’ručn’ch zavazadel ve kterých jsme (fotografovŽ) měli poněkud nadv‡hu. Tu jsme nakonec zredukovali rozd‡n’m souč‡stek do batohů ostatn’ch spolupasažŽrů.

Cestu jsme zah‡jili přeletem Praha-Dubaj což je cca 6hodin letu. Letěli jsme se společnost’ Emirates. To byla dobr‡ volba, plný luxus a to i v economy tř’dě. V Dubaji je časový posun +3hodiny. Tady jsme str‡vili na letišti asi 2,5 hodiny a než jsme se nad‡li, byli jsme v letadle do Male. Tato cesta byla opět s Emirates a byla cca 4-5hodin letu. Nad Indickým oce‡nem to trošku h‡zelo, ale zdařile jsme to prospali dokud n‡s neprobudily letušky se sn’dan’. V Male jsme přist‡li po 8 hodině m’stn’ho času, takže u n‡s je ještě hlubok‡ noc asi 4hodiny nad r‡nem.

17.02.2012 – p‡tek - Den př’letu a prvn’ ponor

Male je hlavn’ město na docela malŽm ostrově (na dŽlku m‡ asi 2km), letiště soused’ př’mo s př’stavem a je situovanŽ na vedlejš’m ostrově. Přepravn’ loď n‡s vyzvedla hned u letiště, jakmile jsme vyšli z letištn’ haly a převezla n‡s kousek d‡l k lodi Triton. Tady už n‡s ček‡ pos‡dka a na stole jsou připravenŽ uv’tac’ kokosy. Po složen’ zavazadel jsme zasedli ke stolu a  vypili jsme si kokosovŽ mlŽko (př’mo z ořechu) na uv’tanou.

N‡š divemaster  si na n‡s připravil teoretickou předn‡škou na pot‡pěn’ v proudech. Prvn’ ponor na vyv‡žen’ jsme absolvovali hned v Male kousek od m’sta, kde jsme byli zakotveni. Původně to měl být Banana reef, ale nakonec jsme kvůli silným proudům popojeli kousek vedle.

Zbytek dne byl věnov‡n odpočinku a dosp‡v‡n’ časovŽho rozd’lu.

18.02.2012 – sobota - Druhý pot‡pěčský den

Bud’ček v 6:00, rozcvičku absolvoval jenom Tom‡š. Počas’ n‡m docela přeje, na to že je œnor, tak je tu cca 30 stupňů celsia ve st’nu. Podle zpravodajstv’ z domova u n‡s sněž’ a notně se odkl’z’ sn’h. I my jsme připraveni odkl’zet sn’h, ale fakt tu ž‡dný nen’. Když nen’ sn’h a nen’ co dělat, tak bez sn’daně rovnou breafing a do gumy.

Na z‡kladě našeho požadavku n‡s vzal průvodce na vrak, který je př’mo v Male. Skutečně pěkný vrak obchodn’ lodi Victoria sed’ dnem ve 40m. Naši loď připoutali k vod’c’mu lanu, kterŽ je zakotvenŽ do hlavn’ho stož‡ru asi v 16 metrovŽ hloubce. Po laně jsme sestoupili k vraku a zah‡jili průzkum s fotografov‡n’m. N‡vrat zpět byl po zm’něnŽm laně k lodi. Oproti oček‡v‡n’ nebyly nejmenš’ proudy.

Na dalš’ ponor se přesouv‡me asi 3hodiny. Lokalita je zn‡m‡ t’m, že se na n’ chod’ manty čistit. Zač‡tek ponoru klidný, voda trošku zkalen‡, nejdř’ve jsem fotografoval murŽny a dlouho se nic nedělo. Najednou přišel sign‡l a objevil se prvn’ žralok (běloc’pý) a vz‡pět’ se začaly objevovat manty. Zprvu byly opatrnějš’ ve větš’ vzd‡lenosti, poslŽze přilŽtaly bl’ž a bl’ž až n‡m proj’žděly př’mo nad hlavami. No prostě œžasný z‡žitek, fotil jsem jako o z‡vod. Při hr‡tk‡ch s mantami jsem přišel o dost vzduchu, a ten mi samozřejmě  v proudech chyběl. Výstup jsem absolvoval s Tom‡šem a ke konci jsem si musel vz’t už jeho octopus. Po vynořen’ si pro n‡s přijel člun. Ponor jsem zakončil s tlakem 14barů, no nic moc.

Po vydatnŽm obědě se přesouv‡me do dalš’ lokality na nočn’ ponor. V 18:30 jsme připluli k reefu na ponor, už prvn’ pohled na dalš’ parkuj’c’ lodě a velkŽ množstv’ světel pod vodou naznačovaly pot’že. Při ponoru jsme našli spoustu murŽn, žraločky, rejnoky a dalš’. N‡vrat byl v docela silnŽm proudu a chaosu, nikdo si nebyl jistý s kým se vlastně vynoř’. Po ponoru n‡s čekala př’jemn‡ vydatn‡ večeře.

V r‡mci večern’ siesty se dali Tomas a Pavel do rybařen’. Po dvou hodin‡ch, kdy nic nechytili začali chytat ryby členovŽ pos‡dky. Bez prutů jenom na silon a h‡ček, a za chv’li už měli zaseknutou kalam‡ru. Nechtěla se nechat a už ve vodě začala vystřikovat barvivo. Aby tomu však nebyl konec, tak ještě nad hladinou se odměnila třemi silnými výstřiky. Docela hezky obhodila zadn’ palubu i naše zvědavce. Děvčata se sice pokusily šaty vyprat, ale výsledek nebyl přesvědčivý, barva drž’ skutečně dobře.

19.02.2012 – neděle - Třet’ pot‡pěčský den

Prvn’ ponor jsem neabsolvoval, st‡le mne držela křeč v lýtku po včerejš’m nočn’m ponoru. M’sto toho jsem se věnoval opalov‡n’, d‡ se ř’ci že na œnor to tu slušně opŽk‡.

Druhý ponor jsem se rozhodl provŽst za každou cenu. Ponořili jsme se v lokalitě FishHead. Věděli jsme, že jdeme do proudů, tak jsme sestupovali rychle do hloubky cca 20-25m a schovat se za sk‡lu. V průběhu ponoru jsme potkali žraloka, želvy, hejno netopýrn’ků a spoustu dalš’ch ryb. N‡vrat zp‡tky byl docela n‡ročný, plavali jsme proti docela silnŽmu proudu, takže byl problŽm se udržet i sk‡ly. V’ce či mŽně jsme ručkovali po sk‡le. Při jednom takovŽm ručkov‡n’ mi něco prokouslo rukavici, jenom jsem c’til jak mi zuby sjely po konečku prstu a prokouslo to špičku rukavice, nejsp’še jsem s‡hnul murŽně do teritoria. N‡sledoval vydatný oběd a přesun lod’ do dalš’ lokality.

Třet’ ponor byl napl‡novaný jako pohodový, odpočinkový. Lehký proud n‡s un‡šel okolo reefu a měli jsme spoustu času na hran’ si s fotoapar‡ty a objekty.

20.02.2012 – ponděl’ - Čtvrtý pot‡pěčský den

Den jsme zah‡jili svižně asi v 6:30 rozcvičkou. Tentokr‡t se n‡s sešlo již v’ce, celkem asi čtyři (z dvan‡cti). Po rozcvičce hned breafing a jako obvykle do gumy.

Prvn’ ponor byl v oček‡v‡n’ mant, jeli jsme do vyhl‡šenŽ lokality označovanŽ jako ãmantapointÒ, kde se chod’ manty čistit. Oček‡val se středn’ proud. Schovali jsme se na dně v oček‡v‡n’ př’letu mant. Nebyli jsme v oček‡v‡n’ zdaleka sami, na manty taky čekaly jejich čist’c’ rybičky. Manty nepřiletěly, tak jsme pokračovali v m’rnŽm  proudu a fotili okoln’ život.

Druhý ponor jsme si dali v bezproudŽ lokalitě ãDaga ThilaÒ. Už při př’jezdu bylo zřejmŽ že nebudeme pod hladinou sami. Začali jsme sestupem do 35-36m a proplavov‡n’m malých jeskyňovitých trhlin. Pokračovali jsme v klidnŽm tempu pomalu kolem œtesu s focen’m nahoru. Cestou jsme fotili netopýrn’ky, želvy ...

Odpoledne jsme se přesunuli k ostrovu, kde by jsme po třet’m ponoru měli str‡vit podvečer při opŽk‡n’ a provedli jsme jeho kr‡tký průzkum.

Třet’ ponor absolvujeme v lokalitě ãDigga ThilaÒ. Pěkný ponor ve středn’ch proudech jsme začali cca ve 30m a postupně jsme se proplav‡vali okolo œtesu s focen’m až nahoru. Vrcholek je zhruba v 5 metrech pod hladinou. Fotil jsem žraloka, trigger fish, stolovŽ kor‡ly.

Večeře proběhla na neobydlen’m ostrově, jeho rozloha je asi odhadem 200m na dŽlku a 50m na š’řku. Hned po výsadku jsme sestavili dva volejbalovŽ teamy a dali se do hry. Družstva na obou stran‡ch s’tě měly kvalitn’ mezin‡rodn’ zastoupen’. PodanŽ výkony byly na nejvyšš’ možnŽ œrovni, možno dodat bez nads‡zky s nasazen’m života. Večern’ hra skončila 1:1 v’ce mŽně za tmy s t’m, že se utk‡n’ rozhodneme r‡no. Po sportovn’m výkonu jsme se vrhli na večeři, kter‡ byla skutečně luxusn’.

21.02.2012 – œterý - P‡tý pot‡pěčský den

R‡no jsme zah‡jili v 6:30, zprvu to nevypadalo že dojde k dokončen’ turnaje. Překvapivě však během 20minut jsme byli ve člunu a bl’žili jsme se k ostrovu. V z‡pět’ začala hra. Dohr‡lo se nejdř’ve pokračov‡n’ večern’ho matche a n‡sledovalo mezist‡tn’ utk‡n’ Česk‡ republika : Maladivy. Z pohledu div‡ka mus’m konstatovat, že pozorov‡n’ sportovn’ho z‡pasu, ponořen do moře, přin‡š’ neoček‡vanŽ z‡žitky. Výsledek utk‡n’ z‡měrně neuv‡d’m. Vysportovan’ se vrac’me na loď a po sn’dani se přesouv‡me do jinŽ lokality na ponor.

Prvn’ ponor jsme zah‡jili v lokalitě ãRandali madivaruÒ. Sestoupili jsme na zač‡tku reefu pln’ oček‡v‡n’ mant. Po kr‡tkŽ chv’li se manty objevily a daly n‡m možnost poř’dit p‡r pěkných sn’mků. Připlavaly pěknŽ kousky velkŽ asi 4-5m. Moře bylo klidnŽ a proud byl velmi m’rný, no zkr‡tka pohodový ponor. Nafotil jsem manty, murŽny, žraloka.

Druhý ponor jdeme znovu do stejnŽ lokality na manty. Při př’jezdu k lokalitě už n‡s divemaster varuje, že proud bude silný. Hladina byla značně zčeřen‡. Po sestupu do 15m n‡s začal proud un‡šet kaňonem. Oček‡v‡me př’let mant, ale ž‡dn‡ se neobjevuje. Po 20minut‡ch proud neust‡v‡ a připom’n‡ to sp’še j’zdu na tobog‡nu. Přid‡v‡ ve dalš’ proud, který proud’ přes reef. Proudy už jsou tak silnŽ, že se v nich ned‡ udržet. Zah‡jili jsme výstup, ale nen’ to tak jednoduchŽ. Silný proud si s n‡mi pohr‡v‡ a dostat se nahoru nen’ jednoduchŽ. Nafouknul jsem žaket, abych šel nahoru a proud mne strhnul ještě hlouběji. Po chvilce z‡pasu zač’n‡m stoupat. ProvŽst bezpečnostn’ zast‡vku v 5metrech je nemožnŽ, proud se mnou h‡z’ mezi 3-8metry. Nakonec jsem vystoupal na hladinu a oček‡v‡m př’jezdu člunu.

Po svačince jsme vyrazili malým člunem na bl’zký neobydlený ostrov. Provedli jsme jeho průzkum, nasb’rali něco m‡lo kokosových ořechů, okoupali se a vr‡tili se na loď.

22.02.2012 – středa - Šestý pot‡pěčský den

Den zač’n‡me rann’m ponorem ve stejnŽ lokalitě. Tentokr‡t n‡s ček‡ jen m’rný proud a spousta pot‡pěčů čekaj’c’ch pod vodou. Zprvu nebyla viditelnost nic moc, po chv’li se však objevily manty a stavěly se skvěle proti slunci, kterŽ pronikalo vodn’ hladinou. No prostě ide‡ln’ pozice pro focen’. Manty si okolo n‡s kroužily, proplav‡valy nad n‡mi v docela bezprostředn’ bl’zkosti. Postupně jsme se přesouvali okolo reefu a když už jsem se začal chystat k výstupu, objevila se dalš’ hrav‡ manta. V m’stě jsme byli na focen’ dva, a manta před n‡mi kroužila, pohr‡vala si s našimi bublinkami a nechala se fotografovat.

Po ponoru se přesouv‡me do lokality, kde by se měli objevit velryb‡ci (žralok velryb’). Po nějakŽm čase se jde na druhý ponor. Jsme bl’zko civilizovanŽho ostrova. Ponor absolvujeme v bl’zkosti ostrova, kde proplouv‡ velkŽ množstv’ lod’. Ponor je klidný, jenom pomalŽ proplav‡v‡n’ okolo reefu. Cestou n‡s navšt’vila jedna manta a p‡r m’stn’ch rybiček.

Večer jsme vystoupili na obydlený ostrov a prošli si m’stn’ promen‡du s obchody. Promen‡da byla dlouh‡ cca 300m, což byla celkov‡ š’řka ostrova.

23.02.2012 – čtvrtek - Sedmý pot‡pěčský den

Na posledn’ pot‡pěčský den jsem si dohodli jen dva ponory, jeden lehč’ na rozhýb‡n’ a potom jeden kan‡l.

Prvn’ ponor byl skutečně lehoučký, pomalu jsme klesli ke spodn’ č‡sti reefu cca do 35m a potom jsme pomalu proplav‡vali okolo reefu, pozorovali a fotili bohatý život, spousta rybiček, želvy, kanici...

Sn’daně po ponoru přišla vhod, ostatně jako každý den se j’ ned‡ nic vytknout jenom pochv‡lit. Po sn’dani s n‡mi loď vyr‡ž’ na přejezd do posledn’ lokality. Přejezd Indickým oce‡nem je zhruba 4hodiny, tak že si kr‡t’me čas opalov‡n’m na palubě, poslouch‡n’m hudby, zpracov‡v‡n’m fotek př’padně nějakou četbou. Nutno podotknou, že Indický oce‡n je k n‡m velmi př’znivý a hladina je po celou dobu m’rně zvlněn‡, sp’še klidn‡.

Ponor do kan‡lu je docela n‡ročný, je tam silný proud a zač’n‡ se v hloubce. Po rychlŽm sestupu do 40m se drž’me v silnŽm proudu za sk‡ly a pozorujeme žraloky, napoleona, rejnoky. Tlak v l‡hvi na dně rychle ubýv‡, tak zahajuji výstup s divemasterem, beru si od něj vzduch z octopusu, abych vyrovnal nedostatek ve svŽ l‡hvi. Výstup připom’n‡ sp’še j’zdu na tobog‡nu. V deseti metrech se vrac’m ke svŽ automatice a pokračuji ve výstupu na hladinu.

Odpoledn’ ponor se všem l’bil, tak jsme si dohodli ještě jeden ponor na vydých‡n’. Na malŽm reefu jsme si dali odpočinkový ponor max20m, viděli jsme cestou spoustu rybiček mimo jinŽ i rejnoka.

24.02.2012 – p‡tek – Odpočinkový den

Den věnujeme plně odpočinku a při přesunu lod’ poleh‡v‡me na palubě, dosp‡v‡me, opalujeme se a pov’d‡me si. Loď s n‡mi připlula do Male a menš’ člun n‡s vyvezl do hlavn’ho města. Prošli jsme si m’stn’ tržnice, něco m‡lo nakoupili a z‡věrem jsme se zašli pod’vat na n‡měst’ a do parku, kde prob’haj’ demonstrace.

Věci už m‡me všechny sbaleny na lodi a d‡v‡me si posledn’ večeři. Po večeři pro n‡s přichystali členovŽ pos‡dky překvapen’ v podobě vystoupen’ m’stn’ hudebn’ skupiny. Na palubě Tritonu n‡m hr‡li čtyři buben’ci a zp’vali společně s pos‡dkou nějakŽ (nejsp’še) n‡rodn’ p’sně. PotŽ se již přesouv‡me na letiště a za zhruba 24hodin budeme doma.